Studenci V roku psychologii odwiedzają Inicjatywę

„Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę.”
– Benjamin Franklin

Już po raz czwarty w Centrum Terapii i Diagnozy Inicjatywa w Puławach miały miejsce zajęcia terenowe studentów V roku psychologii, specjalność kliniczna i neuropsychologii z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Ćwiczenia odbywają się w ramach przedmiotu: Metody diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych prowadzonych przez psychologa i logopedę Magdalenę Bury-Kamińską. Coroczne spotkania studentów z naszymi podopiecznymi mają na celu przedstawienie specyfiki funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz przedszkola integracyjnego.

Każde spotkanie to okazja do zdobycia niezbędnego doświadczenia i poszerzenia kompetencji zawodowych przez studentów. Najpierw nasi goście zapoznają się z głównymi metodami diagnostycznymi i terapeutycznymi wykorzystywanymi w praktyce psychologicznej. Następnie odbywa się spotkanie integracyjne w przedszkolu, gdzie prezentowane są metody dydaktyczne stosowane w pracy nauczyciela przedszkola, tj. plany aktywności, plany dnia, książki do czytania uczestniczącego, kącik pracy własnej. Następnie mają miejsce zabawy integracyjne przygotowane i prowadzone przez studentów, potem nasi goście czynnie uczestniczą w terapii grupowej: Metodzie Knillów i dogoterapii. Kolejnym punktem wizyty jest spotkanie z pedagogiem specjalnym – Pauliną Olszak, która przedstawia założenia i zastosowanie wczesnego wspomagania rozwoju. Potem odbywają zajęcia z prezesem spółdzielni, który opowiada o kwestiach prawno-organizacyjnych poradni psychologiczno-pedagogicznej i przedszkola specjalnego. Wizyta naszych gości kończy się spotkaniem z neurologopedą i terapeutą SI, który prezentuje alternatywne i wspomagające metody komunikacji AAC, opowiada o ich zastosowaniu w pracy psychologa. Studenci mają również okazję zapoznać się z treningiem słuchowym Tomatisa.

Przekładanie wiedzy teoretycznej zdobywanej na studiach wyższych na umiejętności praktyczne w pracy z dziećmi to cenne doświadczenie, które przyszli absolwenci psychologii będą mogli wykorzystać już wkrótce we własnej pracy zawodowej. Mamy nadzieję, że z kolejną grupą widzimy się już za rok.

DSC_2194

Studenci V roku specjalność kliniczna i neuropsychologii biorą udział w zajęciach terenowych w przedszkolu integracyjnym w ramach przedmiotu: Metody diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych cz. II. Na zdjęciu widać Metodę M. i Ch. Knillów.

DSC_2213

Studenci razem z dziećmi i nauczycielami przedszkola wykonują zabawę integracyjną polegającą na śpiewaniu piosenki z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej – Programu Makaton.

DSC_2224

DSC_2226

Zajęcia dogoterapii prowadzone przez certyfikowanego kynoterapeutę – Agnieszkę Gerung

DSC_2255

Wykład poprowadzony przez prezesa Centrum Terapii i Diagnozy Inicjatywa – Pawła Romańskiego na temat tego, w jaki sposób założyćprywatną działalność diagnostyczno-terapeutycznąoraz jak odnaleźć pasję we własnej pracy.

DSC_2262

Zajęcia prezentujące zastosowanie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) w pracy psychologa oraz przedstawienie treningu słuchowego Tomatisa przeprowadziła neurologopeda oraz terapeuta integracji sensorycznej – Anna Gajda