Integracji sensorycznej

Przetwarzanie sensoryczne to proces neurologiczny mający na celu  organizację informacji pochodzących z naszego ciała i świata zewnętrznego w celu wykorzystania ich w codziennym życiu. Polega na odbieraniu bodźców, interpretowaniu ich w celu wyzwolenia odpowiednich reakcji.  Proces ten warunkuje prawidłowy rozwój dziecka.

_DSC6178

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego to trudności  w sposobie odbierania, organizowania i wykorzystywania przez mózg informacji sensorycznej. Niepożądana stymulacja sensoryczna może wywołać trudności w ruchu, emocjach, uwadze lub reakcjach adaptacyjnych. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą dotyczyć jednego bądź kilku spośród siedmiu zmysłów (dotyku, wzroku, słuchu, smaku, powonienia, równowagi i propriocepcji). Wstępna diagnoza pozwala ocenić charakter zaburzeń:

I Zaburzenia modulacji sensorycznej (sensory modulation disorder) SMD

  • nadreaktywność sensoryczna (odbieranie bodźców zbyt intensywnie)
  • podreaktywność sensoryczna (potrzeba intensywnej stymulacji do pobudzenia do działania bądź gotowości)
  • poszukiwanie sensoryczne (ciągłe poszukiwanie wrażeń o silnej intensywności)

II Zaburzenia dyskryminacji sensorycznej (sensory discrimination disorder) SDD

Trudności w dyskryminacji, ocenie właściwości i jakości bodźca.

III zaburzenia ruchowe o podłożu sensorycznym (sensory-based motor disorder) SBMD

  • dyspraksja (zaburzenia planowania sekwencji ruchowych i działania)
  • zaburzenia posturalne (trudności w prawidłowej stabilizacji, utrzymaniu pozycji ciała przy aktywnościach spoczynkowych i dynamicznych

Jeżeli podejrzewa się u dziecka występowanie zaburzeń integracji sensorycznej warto skorzystać z przesiewowego testu dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i terapeutów. Kwestionariusz jest dostępny w formie on-line.

http://www.pstis.pl/pl/html/index.php?v2=block&str=podstrona_kwestionariusz
_DSC6181

Należy pamiętać, że przesiewowy charakter testu pozwala nam jedynie stwierdzić czy wskazana jest dalsza konsultacji, nie stanowi on wartości diagnostycznej. Należy pamiętać, że diagnostyka przetwarzania sensorycznego nie ma ograniczeń wiekowych. Pierwsze symptomy można zaobserwować w pierwszych miesiącach życia.

Proces diagnostyczno terapeutyczny ma kilka etapów.

  1. Wywiad oraz ocena dokumentacji medycznej i opinii psychologiczno pedagogicznych.
    Wywiad ma formę rozmowy kierowanej z rodzicami. Terapeuta zapyta o niepokojące objawy, dotychczasowy rozwój dziecka, stosowaną dietę. Na spotkanie warto zabrać dokumentację medyczną np. badanie słuchu, opis EEG, MRI oraz (jeżeli istnieją) opinie nauczyciela, psychologiczno pedagogiczne.
  2. Wstępna ocena procesów przetwarzania sensorycznego
    Kolejnym etapem są 2 spotkania z dzieckiem. Na tym etapie przeprowadzane są próby eksperymentalno kliniczne oraz obserwacja aktywności spontanicznej i ukierunkowanej. Jeżeli dziecko ma problem z adaptacją nowej sytuacji, warto go uprzedzić o charakterze zajęć, sprzętach z jakimi może się spotkać (huśtawka, trampolina, zjeżdżalnie), aby zadbać o jego komfort psychiczny i motywację podczas wykonywania prób diagnostycznych.
  3. Omówienie i oddanie opinii.
    Na kolejnym spotkaniu terapeuta omawia wyniki obserwacji i prób diagnostycznych. Jeżeli stwierdza się występowanie zaburzeń przetwarzania sensorycznego, specjalista omawia plan terapeutycznych. Na tym spotkaniu ma również miejsce przekazanie zaleceń do pracy w domu i przedszkolu czy szkole.
  4. Proces terapeutyczny.
    Dziecko uczestniczy w terapii oraz realizuje program ćwiczeń w domu. Po okresie pół roku do roku wykonywane są próby mające charakter rediagnozy w celu określenia postępów dziecka.
_DSC6186

Terapia integracji sensorycznej prowadzona jest w dużej sali wyposażonej w nowoczesny sprzęt. Dzieci mają szansę korzystać z różnorodnych form sprzętu podwieszanego stymulującego przede wszystkim przedsionek i propriocepcję np. helikopter, platforma, hamak elastyczny. Chętnie biorą udział w ćwiczeniach reakcji równoważnych na desce rotacyjnej, piłkach rehabilitacyjnych, platformie równoważnej, topku. Wyposażenie  gabinetu obejmuje również szereg pomocy z zakresu stymulacji dotykowej. Podczas terapii wykorzystuje się również instrumenty i specjalnie nagrane ścieżki dźwiękowe o różnorodnym paśmie częstotliwości. Duży metraż sali pozwala na atrakcyjne dla dziecka ćwiczenia ruchowe. Terapię integracji sensorycznej prowadzą terapeuci legitymujący się certyfikatem nadanym przez instruktora.